Právní účinky vyvolá jen jednání, které je podle pracovního práva skutečně doručeno. Doručením je dopravení právního jednání (výpovědi, oznámení, výzvy, výtky, apod.) do sféry zaměstnance a/nebo zaměstnavatele. Díky němu seznámíte druhou stranu s obsahem toho, co chcete podle práva dosáhnout. Odesíláním a přijímání zásilek je v zákoníku práce upraveno zvláštním režimem, který musí zaměstnanci i zaměstnavatelé povinně následovat.
V tomto článku se budeme věnovat problematice doručování písemností. Písemnost můžete doručit osobně nebo prostřednictvím elektronické sítě, datové schránky. Můžete písemně souhlasit se zasíláním písemností prostřednictvím sítě.
Doručování písemnosti zaměstnavatelem
Zaměstnavatel vám doručí písemnosti buď osobním předáním, předáním na pracovišti, prostřednictvím datové schránky, prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací nebo prostřednictvím provozovatele poštovních služeb. Poštou vám písemnost pošle pouze, pokud vám nemůže písemnost doručit přímo na pracovišti.
Můžete souhlasit se zasíláním písemností prostřednictvím sítě, písemný souhlas udělíte zaměstnavateli. Zaměstnavatel vám může písemnosti posílat do datové schránky pouze, pokud máte schránku aktivní, tj. neznepřístupnili jste ji pro dodávání dokumentů.
Doručení potvrdíte zaměstnavateli datovou zprávou. Pokud tak neučiníte do 15 dnů od chvíli, kdy jste písemnost obdrželi, považuje se písemnost za doručenou. Pokud se vám zpráva vrátila jako nedoručitelná, je její doručení neúčinné.
Zaměstnavatel nemusí do vlastních rukou doručovat písemnosti o:
- vzniku a změny pracovního poměru
- vzniku a změny právního vztahu založeného dohodou o pracích konaných mimo pracovní poměr
- dohody o rozvázání pracovního poměru
- dohody o zrušení právního vztahu založeného dohodou o provedení práce nebo dohodou o pracovní činnosti
Písemnost doručuje zaměstnanec
Písemnost zaměstnavateli zpravidla doručíte osobně v místě sídla zaměstnavatele. Můžete žádat o potvrzení, že zaměstnavatel písemnost přijal. Písemnost doručíte zaměstnavateli tím, že zaměstnavatel písemnost převezme. Pokud by zaměstnavatel odmítl písemnost převzít, přesto se vám podařilo ji zaměstnavateli doručit.
Elektronicky můžete písemnost doručit, pokud vám zaměstnavatel sdělil adresu, na kterou máte písemnost zaslat. Každou písemnost musíte podepsat.
Pokud doručujete písemnost zaměstnavateli elektronicky, měl by vám zaměstnavatel její přijetí potvrdit. V případě, že vám zaměstnavatel přijetí písemnosti nepotvrdí ve lhůtě 15 dnů od ode jejího dodání, doručili jste písemnost posledním dnem této lhůty.
Do datové schránky můžete zaměstnavateli posílat písemnosti, pokud datovou schránku zaměstnavatel neznepřístupnil pro dodávání dokumentů z datové schránky.
Znejte svá práva zaměstnance
Při doručování písemností dbejte na to, ať můžete doručení písemnosti dokázat. Při osobním předání písemnosti si nechte převzetí potvrdit, případně si zajistěte přítomnost svědků, kteří vám doručení potvrdí. Dbejte na souhlas se zasíláním písemností do datové schránky, pokud takový souhlas udělíte, pravidelně datovou schránku kontrolujte.
Máte dotaz ohledně doručování písemností? Obraťte se na nás, my Vám pomůžeme. Pomáháme dosáhnout práv zejména z pracovních úrazů, odstupného, nemoci z povolání a při neplatné výpovědi zaměstnance.
Nevyznáte se v džungli pracovněprávních vztahů?
Sledujte nás také na sociálních sítích Instagram, Facebook či LinkedIn, kde sdílíme rady, užitečné informace či novinky ze světa pracovního práva jednoduše a srozumitelně. A neváhejte nám kdykoli napsat.