Okamžité zrušení pracovního poměru zaměstnancem

Okamžité zrušení pracovního poměru zaměstnancem je mimořádný způsob rozvázání pracovního poměru, kterou může zaměstnanec využít ve výjimečných případech stanovených zákoníkem práce.

Pozor při okamžitém zrušení pracovního poměru

Tento krok znamená, že pracovní poměr končí ihned, po doručení písemné oznámení do rukou zaměstnavatele (dejte si pozor, abyste doručení provedli vždy prokazatelným způsobem - ideálně doručujte se svědkem, nezapomínejte, že přednostně doručujete na v sídle zaměstnavatele/pracovišti do vlastních rukou).

Na rozdíl od výpovědi, kde běží výpovědní doba, je zde pracovní poměr ukončen okamžitě. Proces následně není možné zrušit a navrátit. Pokud byste chtěli se zaměstnavatelem pokračovat ve spolupráci, museli byste uzavřít novou pracovní smlouvu. Tento způsob ukončení pracovního poměru je poměrně drastický a měl by být použit pouze v případě, že jsou splněny podmínky uvedené v zákoníku práce (jinak může být soudně zneplatněn).

Kdy může zaměstnanec přistoupit k okamžitému zrušení pracovního poměru?

Podle českého zákoníku práce (§ 56 zákoníku práce) může zaměstnanec přistoupit k okamžitému zrušení pracovního poměru ve dvou situacích:

  1. Zdravotní důvody - pokud podle lékařského posudku nemůže zaměstnanec dále vykonávat práci bez vážného ohrožení svého zdraví a zaměstnavatel mu neumožní v přiměřené době převést se na jinou vhodnou práci, která by odpovídala jeho zdravotnímu stavu. Obě tyto podmínky musí být splněny (zdravotní důvod + neumožnění převodu).

  2. Neproplacení mzdy - pokud zaměstnavatel nevyplatí zaměstnanci mzdu, plat nebo náhradu mzdy nebo platu (či jejich část) do 15 dnů po uplynutí jejich splatnosti. Obdobím splatnosti se rozumí zásadně celý kalendářní měsíc následující po měsíci, za nějž právo na mzdu nebo plat vzniklo. Důležitý je termín splatnosti podle Vaší pracovní smlouvy.

Jak okamžité zrušení pracovního poměru zaměstnancem vypadá?

Stejně jako při okamžitém zrušení pracovního poměru zaměstnavatelem, musí být i v tomto případě zrušení pracovního poměru zaměstnancem provedeno písemně a důvod zrušení musí být jednoznačně uveden v oznámení, jinak je neplatné. Zaměstnavatel musí provést okamžité zrušení pracovního poměru dostatečně srozumitelným a jasným způsobem, aby bylo přezkoumatelné, jinak je takové zrušení neplatné. Důvod také nelze dodatečně měnit.

Zaměstnanec, který ukončí pracovní poměr okamžitým zrušením, má nárok na náhradu mzdy ve výši, která odpovídá nejméně dvouměsíčnímu výdělku (délce výpovědní doby), pokud k zrušení došlo z důvodu neproplacení mzdy. Pokud zaměstnanec ukončí pracovní poměr z důvodu zdravotních, má zaměstnanec nárok na odstupné, pokud nebyl tento stav zaviněn zaměstnavatelem (např. pracovním úrazem nebo nemocí z povolání).

Lhůta k okamžitému zrušení pracovního poměru zaměstnancem

Zaměstnanec může okamžitě zrušit pracovní poměr pouze do 2 měsíců ode dne, kdy se o důvodu k okamžitému zrušení dozvěděl, nejpozději do 1 roku ode dne, kdy tento důvod vznikl. Nezapomínejte, že právo na okamžité zrušení je vázáno na propadnou lhůtu. Pokud své právo neuplatníte včas, potom zanikne.

Potřebujete poradit s právy zaměstnance?

Pomáháme zaměstnancům s uplatňováním nároků pracovního práva prostřednictvím našich expertů v oboru. Potřebujete pomoci? Napište nám prostřednictvím jednoduchého formuláře a my Vám pomůžeme.

Kontaktujte Právo zaměstnance

📞 Telefonicky: +420 773 014 007

📧 : info@pravozamestnance.cz

🏢 Prostřednictvím formuláře

Sociální sítě: InstagramFacebook či LinkedIn

Chráníme a vymáháme práva zaměstnanců. Snažíme se zlepšit pracovní prostředí zaměstnanců v České republice. Stejně tak jsme Vám oporou při řešení pracovních úrazů. Pro novinky rady a tipy práv zaměstnanců doporučejeme naši sekci blogu, případně sledování našich sociálních sítích InstagramFacebook či LinkedIn. Děkujeme.

Okamžité zrušení pracovního poměru zaměstnancem

Váš případ posoudíme zdarma

Nyní vás provedeme krátkým dotazníkem, ve kterém vás vyzveme k doplnění na několik otázek a na závěr vás požádáme o poskytnutí podkladových dokumentů.

Začněte zadáním e-mailu

Další zajímavé příspěvky z této sekce

Pracovní úraz s mírnými následky

Pracovní úraz s mírnými následky

Pracovní úraz s mírnými následky je poškození zdraví zaměstnance působením vnějších vlivů při výkonu práce, které vyvolá porušení zdraví zaměstnance s minimální a/nebo žádnou dobou dočasné pracovní neschopnosti. Zpravidla jde o případy, kdy není nutná zásadnější lékařská péče, a pacient je po stabilizaci zdravotního prakticky ihned propuštěn mimo lékařské zařízení. Pracovní úraz s mírným následkem tak zaměstnanci umožní bezpečný návrat do práce, aby vykonával původní činnost pro zaměstnavatele.

Oznámení pracovního úrazu zaměstnance

Oznámení pracovního úrazu zaměstnance

Pracovní úraz může potkat kohokoliv z nás. Pokud se vám stane úraz při výkonu pracovní činnosti nebo v přímé souvislosti s ní, je důležité znát své povinnosti i práva. Jednou z povinností zaměstnance v oblasti pracovních úrazů je oznámení zaměstnavateli, že se pracovní úraz stal a jaké okolnosti vznik úrazu doprovázely. Správný postup zaměstnance při oznámení pracovního úrazu je klíčový i pro zajištění vašich nároků na odškodnění pracovního úrazu a pro vaši právní ochranu.

Reference

Ota K.
Utrpěl jsem pracovní úraz, jenom díky právní pomoci jsem se zorientoval v tom, co mohu po zaměstnavateli požadovat. Uplatnil jsem proto u zaměstnavatele nárok na proplacení léčebných nákladů, náhradu mzdy při pracovní neschopnosti i následnou rentu. Zaměstnavatel mi vyplatil ještě odstupné, nikdy jsem nemyslel, že to budou tak velké částky.
Marie R.
Obrátila jsem se na tuto firmu s prosbou o pomoc. Myslela jsme si, že mám nárok na odstupné z důvodu svého zdravotního stavu a nemoci z povolání, ale zaměstnavatel tvrdil, že nemám nárok na nic. Naštěstí jsem si nenechala jejich aroganci líbit a díky pomoci mi odstupné vyplatili a dodnes mi platí rentu kvůli nemoci z povolání. Moc vám děkuji.
Radim K.
Děkuji za služby a pomoc ve složité situaci se zaměstnavatelem. Řešil jsem neproplacené náhrady ze strany zaměstnavatele při pracovních cestách v zahraničí. Nakonec jsme vše vyřešili. Díky za pomoc, ochotu, odhodlání, a hlavně motivaci nevzdávat se jenom ze strachu, že jsem ve slabším postavení.
Kateřina D.
Dostala jsem výpověď, když jsem byla v té době těhotná. Myslela jsem, že tak výpověď platí. Naštěstí jsme si nechala v situaci poradit a nezůstala tak bez prostředků a zajištění, děkuji Vám moc za lidský přístup, empatii a diskrétnost při řešení celé záležitosti.
Martin F.
Moc děkuji za pomoc s problémem v práci. Šlo o vyplacení náhrady mzdy při době léčení a také po ní. Nebýt Vás, vůbec bych nevěděl, že mám na něco takového nárok. Jsem rád, že jsem vyhledával informace a zvolil Vaše služby. Nikomu nepřeju zažívat takové věci, ale pokud už se dostanete do nějakých problémů, neváhejte a zvolte si pomoc odborníků, jsou to lidi na svém místě.

    Právo zaměstnance

    O vaše práva zaměstnance se stará Advokátní kancelář Ing. Mgr. Ladislav Šmarda, se sídlem v Olomouci a Praze, ČAK 18060
    ,

    Nenechte si uniknout nic důležitého

    Přihlaste se k odběru novinek