Pracovní právo je nad rámec zákoníku práce vymáháno a kontrolováno Inspektoráty práce. Máte-li podezření na porušení pracovního práva nebo předpisů v oblasti pracovních podmínek, můžete podat podnět k inspekci práce. Může se jednat například o problémy jako jsou nedodržování pracovní doby, nebezpečné pracovní podmínky, nevyplácení mezd nebo diskriminace.

Co je podnět inspekce práce?

Podnět je námětem/impulsem pro zahájení kontroly u zaměstnavatele. Jako zaměstnanci máte možnost ústně/písemně podávat Inspektorátu práce návrh k zahájení inspekce práce u konkrétního zaměstnavatele. Po přijetí správní orgán posoudí, zda podnět inspektorátu práce spadá do oblasti jeho působnosti, zda se jedná o porušování práva v oblasti pracovněprávních předpisů a zda jsou splněny podmínky pro provedení inspekce práce u zaměstnavatele. Mimo kontrol dle podnětu inspektorátu práce, provádějí orgány inspekce práce i kontroly neplánované, je tedy na jejich vlastním posouzení, zda, jakým způsobem a v jaké lhůtě podnět vyřídí.

Bude-li na základě podnětu provedena ze strany orgánů inspekce práce kontrola dodržování pracovněprávních předpisů, bude ten, kdo podnět podal, písemně informován o výsledku provedené kontroly ve vztahu k jeho osobě.

Obsah podnětu inspekce práce

V podnětu inspektorátu práce nesmí chybět:

  1. řádné označení zaměstnavatele (v pracovní smlouvě),
  2. jeho celý název, 
  3. sídlo, 
  4. IČO, 
  5. místo výkonu práce, pokud je jiné než sídlo. 

Podnět je možno podat písemně poštou, elektronicky (např. e-mailem, datovou schránkou), osobně, nebo telefonicky, a to k jednotlivým Orgánům inspekce práce ( OIP), případně ke Státnímu úřadu inspekce (SÚIP), respektive na jejich kontaktních místech.

Přiložte doklady, dokumenty prokazující Vámi popisované skutečnosti (např. pracovní smlouva, mzdový výměr, potvrzení o zaměstnání, výplatní lístky apod.), případně uveďte osoby, které měly být pospaným jednáním zaměstnavatele účastny. 

Připomínáme, že jde o porušení v oblasti pracovněprávních předpisů. Pokud by se jednalo o jiné záležitosti porušování práva, mohou být věcně příslušné jiné orgány (pro případ porušení práva, může jít o podněty formou anonymních oznámení - k tomu blíže naše dřívější příspěvky zde a zde). 

Proč a kdy podnět inspekce práce podat/nepodat?

Nevýhody podání

  1. Podnět inspektorátu práce často zkomplikuje Váš vztah se zaměstnavatelem
  2. Podnět inspektorátu práce nevyřeší Váš pracovněprávní problém (proto Vám pomáháme my: ) )
  3. Nepravdivé informace a sdělení pro Vás mohou znamenat sankci 
  4. Zjistí-li zaměstnavatel, že jste podnět inspektorátu práce podali vy, bude se Vás snažit zbavit (výpověď, okamžité rozvázání pracovního poměru, dohoda) nebo snížit odměnu (zhoršit pracovní podmínky)
  5. Může být pro zaměstnavatele likvidační 

Výhody podání

  1. Zaměstnavateli hrozí citelné sankce za každé zjištění pochybení, proto se snaží prokázané pochybení napravit
  2. Může Vám usnadnit důkazní pozici v některých případech (např. pracovní úrazy, nemoci z povolání). 
  3. Směřuje ke zlepšení pracovního prostředí 

Znejte svá práva zaměstnance

Tento příspěvek jsme si pro Vás připravili na téma podnět inspektorátu práce. Jako zaměstnanci byste měli znát svá práva a vědět, k jakému účelu slouží a zda Vám pomůže. 

Kontaktujte Právo zaměstnance

📞 Telefonicky: +420 773 014 007

📧 : info@pravozamestnance.cz

🏢 Prostřednictvím formuláře

Sociální sítě: InstagramFacebook či LinkedIn

Chráníme a vymáháme práva zaměstnanců. Snažíme se zlepšit pracovní prostředí zaměstnanců v České republice. Stejně tak jsme Vám oporou při řešení pracovních úrazů. Pro novinky rady a tipy práv zaměstnanců doporučejeme naši sekci blogu, případně sledování našich sociálních sítích InstagramFacebook či LinkedIn. Děkujeme.

Podnět inspekci práce

Váš případ posoudíme zdarma

Nyní vás provedeme krátkým dotazníkem, ve kterém vás vyzveme k doplnění na několik otázek a na závěr vás požádáme o poskytnutí podkladových dokumentů.

Začněte zadáním e-mailu

Další zajímavé příspěvky z této sekce

Pracovní úraz s mírnými následky

Pracovní úraz s mírnými následky

Pracovní úraz s mírnými následky je poškození zdraví zaměstnance působením vnějších vlivů při výkonu práce, které vyvolá porušení zdraví zaměstnance s minimální a/nebo žádnou dobou dočasné pracovní neschopnosti. Zpravidla jde o případy, kdy není nutná zásadnější lékařská péče, a pacient je po stabilizaci zdravotního prakticky ihned propuštěn mimo lékařské zařízení. Pracovní úraz s mírným následkem tak zaměstnanci umožní bezpečný návrat do práce, aby vykonával původní činnost pro zaměstnavatele.

Oznámení pracovního úrazu zaměstnance

Oznámení pracovního úrazu zaměstnance

Pracovní úraz může potkat kohokoliv z nás. Pokud se vám stane úraz při výkonu pracovní činnosti nebo v přímé souvislosti s ní, je důležité znát své povinnosti i práva. Jednou z povinností zaměstnance v oblasti pracovních úrazů je oznámení zaměstnavateli, že se pracovní úraz stal a jaké okolnosti vznik úrazu doprovázely. Správný postup zaměstnance při oznámení pracovního úrazu je klíčový i pro zajištění vašich nároků na odškodnění pracovního úrazu a pro vaši právní ochranu.

Reference

Ota K.
Utrpěl jsem pracovní úraz, jenom díky právní pomoci jsem se zorientoval v tom, co mohu po zaměstnavateli požadovat. Uplatnil jsem proto u zaměstnavatele nárok na proplacení léčebných nákladů, náhradu mzdy při pracovní neschopnosti i následnou rentu. Zaměstnavatel mi vyplatil ještě odstupné, nikdy jsem nemyslel, že to budou tak velké částky.
Marie R.
Obrátila jsem se na tuto firmu s prosbou o pomoc. Myslela jsme si, že mám nárok na odstupné z důvodu svého zdravotního stavu a nemoci z povolání, ale zaměstnavatel tvrdil, že nemám nárok na nic. Naštěstí jsem si nenechala jejich aroganci líbit a díky pomoci mi odstupné vyplatili a dodnes mi platí rentu kvůli nemoci z povolání. Moc vám děkuji.
Radim K.
Děkuji za služby a pomoc ve složité situaci se zaměstnavatelem. Řešil jsem neproplacené náhrady ze strany zaměstnavatele při pracovních cestách v zahraničí. Nakonec jsme vše vyřešili. Díky za pomoc, ochotu, odhodlání, a hlavně motivaci nevzdávat se jenom ze strachu, že jsem ve slabším postavení.
Kateřina D.
Dostala jsem výpověď, když jsem byla v té době těhotná. Myslela jsem, že tak výpověď platí. Naštěstí jsme si nechala v situaci poradit a nezůstala tak bez prostředků a zajištění, děkuji Vám moc za lidský přístup, empatii a diskrétnost při řešení celé záležitosti.
Martin F.
Moc děkuji za pomoc s problémem v práci. Šlo o vyplacení náhrady mzdy při době léčení a také po ní. Nebýt Vás, vůbec bych nevěděl, že mám na něco takového nárok. Jsem rád, že jsem vyhledával informace a zvolil Vaše služby. Nikomu nepřeju zažívat takové věci, ale pokud už se dostanete do nějakých problémů, neváhejte a zvolte si pomoc odborníků, jsou to lidi na svém místě.

    Právo zaměstnance

    O vaše práva zaměstnance se stará Advokátní kancelář Ing. Mgr. Ladislav Šmarda, se sídlem v Olomouci a Praze, ČAK 18060
    ,

    Nenechte si uniknout nic důležitého

    Přihlaste se k odběru novinek